Petua untuk Krismas 2020

Bagi kebanyakan orang, Krismas akan sangat berbeza tahun ini. Dalam artikel ini, kami memberikan 5 petua asas untuk membantu meningkatkan kesihatan kami semasa dan selepas musim cuti 2020.

Setiap hari, saintis belajar lebih banyak mengenai bagaimana SARS-CoV-2 berfungsi, dan vaksin sedang dilancarkan. Ya, 2020 telah mencabar, tetapi, dengan penyelidikan perubatan di persenjataan kita, kita akan mengalahkan COVID-19.

Bagaimanapun, sebelum kita mengalahkan COVID-19, kita masih perlu menghormati itu. Kami mendapat beberapa petua di bawah untuk anda kekal sihat:

 

1. Tidur

Tidak ada artikel mengenai menjaga kesihatan mental yang akan lengkap tanpa menyebutkan tidur. Kami tidak memberikannya ruang yang diperlukannya dalam dunia moden yang diterangi neon. Kita semua perlu melakukan yang lebih baik.

Kehilangan tidur mengganggu mood kita. Ini intuitif, tetapi juga disokong oleh penyelidikan. Sebagai contoh, satu kajian menyimpulkan, "Kehilangan tidur memperkuatkan kesan emosi negatif dari peristiwa yang mengganggu sambil mengurangkan kesan positif dari peristiwa yang meningkatkan tujuan."

Dengan kata lain, jika kita tidak cukup tidur, kita cenderung merasa negatif apabila terjadi masalah, dan kita cenderung merasa senang ketika berjalan dengan baik.

Begitu juga, satu kajian lain mendapati bahawa "individu menjadi lebih impulsif dan mengalami kesan yang kurang positif setelah tidur sebentar." Sekali lagi, jangka masa tidur yang berkurangan nampaknya akan meredakan mood.

Pada saat suasana negara berada dalam keadaan surut, tidur sedikit tambahan mungkin merupakan kaedah yang agak mudah untuk menimbang timbangan yang memihak kepada kita.

Namun, perlu diperhatikan bahawa hubungan antara tidur dan kesihatan mental adalah kompleks dan dua arah - masalah kesihatan mental boleh mempengaruhi kualiti tidur, dan kekurangan tidur dapat merosakkan kesihatan mental.

 

2. Terus aktif

Seperti tidur, setiap artikel yang bertujuan untuk meningkatkan kesihatan mental harus termasuk latihan. Apabila suhu menurun, memaksa diri kita di luar menjadi semakin mencabar. Para saintis telah membuktikan bahawa aktiviti fizikal dapat meningkatkan mood dalam jangka pendek dan jangka panjang.

Tinjauan yang diterbitkan pada tahun 2019, misalnya, menemukan hubungan antara kecergasan kardiorespirasi dan risiko gangguan kesihatan mental yang biasa. Begitu juga, meta-analisis 2018 menyimpulkan bahawa "bukti yang ada menyokong anggapan bahawa aktiviti fizikal dapat memberikan perlindungan terhadap kemunculan kemurungan."

Yang penting, kita tidak perlu berlari sejauh 4 minit untuk mendapatkan manfaat mental dari bersenam. Sebuah kajian dari tahun 2000 mendapati bahawa berjalan kaki yang singkat, 10-15 minit meningkatkan mood dan meningkatkan ketenangan.

Jadi, walaupun itu adalah sesuatu yang sederhana, seperti menari di dapur anda atau berjalan anjing anda sedikit lebih lama, semuanya penting.

Memang betul bahawa tidak bersenam atau tidur dapat menggantikan pelukan dari rakan atau saudara, tetapi jika mood kita meningkat seketika atau mood rata-rata kita meningkat, ini dapat membantu kita mengatasi kekecewaan dengan lebih baik dan merangka tahun yang sukar ini.

Ikuti maklumat mengenai COVID-19

Dapatkan kemas kini terkini dan maklumat yang disokong oleh penyelidikan mengenai coronavirus novel terus ke peti masuk anda.

 

3. Mengatasi kesunyian

Bagi kebanyakan orang, kesepian sudah menjadi ciri penting tahun 2020. Merenung rakan dan keluarga semasa tempoh Krismas cenderung meningkatkan perasaan pengasingan.

Untuk mengatasi perkara ini, lakukan usaha untuk membuat hubungan. Sama ada panggilan telefon mudah atau sembang video, jadualkan beberapa perbualan. Ingat, anda bukan satu-satunya yang merasa kesunyian. Sekiranya ia selamat dan dibenarkan di kawasan anda, berjumpa dengan rakan di suatu tempat di luar dan berjalan-jalan.

Daftar masuk dengan orang lain - e-mel, teks, dan media sosial boleh berguna pada masa seperti ini. Daripada melakukan doomscrolling, hantarkan "Apa kabar?" kepada seseorang yang anda rindui. Mereka juga mungkin merindui anda.

Tetap sibuk. Masa kosong boleh bergerak perlahan. Cari podcast baru, dengarkan lagu baru atau lama, ambil gitar itu, mula melukis lagi, belajar kemahiran baru, atau apa sahaja. Fikiran yang sibuk dan sibuk cenderung untuk memikirkan kesepian.

Satu kajian baru-baru ini mendapati bahawa orang yang terlibat dalam tugas yang menyeronokkan dan memasuki keadaan aliran bernasib lebih baik semasa penutupan dan karantina. Penulis menulis:

"Peserta yang melaporkan aliran yang lebih besar juga melaporkan emosi yang lebih positif, gejala depresi yang kurang parah, kurang kesunyian, tingkah laku yang lebih sihat, dan lebih sedikit perilaku tidak sihat."

 

4. Makan dan minum dengan baik

Krismas tidak banyak dikaitkan dengan keterlaluan. Saya rasa tidak adil atau wajar untuk mengharapkan orang, pada tahun 2020 sepanjang tahun, mengurangkan pengambilan kalkun mereka.

Dengan itu, terdapat banyak bukti bahawa apa yang kita makan mempengaruhi mood kita. Sebagai contoh, tinjauan baru-baru ini yang muncul di BMJ menyimpulkan:

"Pola makan yang sihat, seperti diet Mediterranean, dikaitkan dengan kesihatan mental yang lebih baik daripada pola makan 'tidak sihat', seperti diet Barat."

Dengan ini, memastikan bahawa kita makan dengan baik menjelang dan hari-hari selepas Krismas dapat menolong kita tetap bertenaga.

Jangkakan petikan cerita terbaik kami yang disokong oleh sains setiap hari. Ketuk dan pastikan rasa ingin tahu anda berpuas hati.

 

5. Sejajarkan jangkaan

Tidak semua orang berada di halaman yang sama dalam hal pandemi. Beberapa orang mungkin masih melindungi, sementara yang lain mungkin menyerah pada "keletihan pandemi" dan kembali normal sebelum waktunya. Yang lain masih boleh menggunakan istilah seperti "scamdemic" dan enggan memakai topeng.

Sebilangan ahli keluarga mungkin mendorong makanan keluarga, seperti hari-hari yang jauh di tahun 2019. Yang lain, dengan bijak, mungkin sedang membayangkan rancangan makan berdasarkan Zoom.

Perbezaan kedudukan ini berpotensi menimbulkan kekecewaan dan tekanan tambahan. Penting untuk mengadakan perbincangan yang jelas dan terus terang dengan ahli keluarga mengenai apa yang dapat mereka harapkan tahun ini.

Ingatlah, dengan sedikit keberuntungan, Krismas akan datang kembali ke bentuk normal. Mudah-mudahan, kita hanya perlu menjalani Krismas yang tidak biasa dan tidak selesa ini sekali. Sekiranya anda tidak selesa dengan rancangan yang dicadangkan seseorang, katakan "tidak." Dan berpegang pada senjata anda.

Dengan lonjakan jumlah kes di banyak AS, pilihan yang paling masuk akal adalah untuk membatasi hubungan manusia sebanyak mungkin.

Meskipun undang-undang, peraturan, dan peraturan berbeda-beda di antara wilayah, ketika diturunkan, setiap individu harus membuat keputusan sendiri tentang bagaimana mereka bertindak sesuai dengan undang-undang. Untuk melindungi kesihatan mental anda sendiri, buatlah keputusan anda sendiri dan jangan biarkan diri anda dilalukan untuk melakukan sesuatu yang anda anggap terlalu berisiko.

Sayangnya, cara paling selamat untuk menikmati Krismas tahun ini adalah dengan melakukannya secara murni.

Rumah bawa pulang

Secara individu, petua yang dinyatakan di atas tidak dapat menggantikan masa yang baik yang kita harapkan dari Krismas. Namun, jika kita berusaha lebih banyak untuk makan dengan benar, tidur dengan benar, dan bergerak, kesan kumulatif mungkin cukup untuk menikmati beberapa manfaat.

Ingat, kita berada di rumah terus. Hubungi dan berbincang dengan rakan dan keluarga sekiranya anda merasa rendah diri. Kemungkinan mereka juga merasa rendah. Jangan pernah takut untuk membincangkan emosi anda. Tidak ada yang mengalami musim cuti yang mereka harapkan.

Perintahkan ujian Covid-19 di rumah yang disahkan oleh FDA

Ikuti penilaian dalam talian untuk menentukan sama ada anda layak mengikuti ujian Covid-19 di rumah.

 

Akhirnya, harapan terbaik dari kami!

Kami mengucapkan Selamat Hari Krismas yang damai, gembira dan sihat!


Masa pengeposan: 22 Dis-2020